• Productiviteit verhogen

    Door Thuiswerken

  • Een baan

    Aanbod ontvangen

  • Contact houden

    Blijf op de hoogte

Waarom jouw bedrijf haar wervingsdiensten mogelijk beter kan outsourcen

In de constant veranderende wervingswereld kan het een lastige taak zijn om het beste talent te werven.

Concurrentie, hoge werkeloosheidspercentages, een tekort aan vaardigheden en de strijd om talent maken het des te belangrijker om je wervingsproces te heroverwegen.

Omdat bedrijven zich onder andere moeten focussen op de kern van de zaken en de kostenbeheersing, kiezen ze er vaak voor om hun wervingsdiensten te outsourcen.

Het outsourcen van je hele wervingsproces, of hier een deel van, zorgt ervoor dat een ervaren wervingsconsultant de touwtjes in handen krijgt en je zo een hoop tijd en geld bespaart.

Dat gezegd hebbende vind je hier een aantal van de belangrijkste redenen voor waarom je ervoor zou kunnen kiezen de werving van je bedrijf te outsourcen.

1. De mensen die je aanneemt worden binnen 12 maanden ontslagen of nemen ontslag

Als je een zeer hoog turnover-percentage hebt waarbij aangenomen werknemers maximaal een jaar lang voor je blijven werken, houdt dat in dat je hulp nodig hebt bij de werving.

Zelfs met de aanname dat “millennials en Generatie Z” constant van baan wisselen, is het uit onderzoek naar voren gekomen dat blije, tevreden werknemers langer dan een jaar bij dezelfde werkgever blijven.

Als je echter iemand na zes maanden of een jaar moet ontslaan, neem je duidelijk de verkeerde mensen aan.

2. Je verliest kandidaten aan “het proces”

Heb je een zeer uitgebreid wervingsproces waarmee je halverwege steeds kandidaten blijft verliezen omdat het je te lang kost om tot een beslissing te komen?

Als je er geld in hebt gestopt om iemand voor een bepaalde vacature aan te nemen, is het logisch dat je hier tot het einde mee wilt doorgaan en dit niet wilt overhaasten.

Een uitgebreid, langdurig wervingsproces is alleen niet enkel tijdrovend, maar zelfs áls je eenmaal een beslissing hebt genomen, kan het zijn dat je weer terug bij af bent als je beste kandidaten afvallen. Dit kost je meer geld dan wanneer je dit had besteed aan een wervingsfirma van buitenaf.

3. Als je mensen wilt aannemen voor technische of specialistische vacatures

Technische vacatures zijn zo ongeveer het moeilijkst te vullen. Waarom?

Talenten binnen dit vakgebied vormen samen ongeveer 3% van de werkeloosheidspercentages, wat inhoudt dat het grootste deel van deze kandidaten niet actief op zoek is naar een baan.

Als je daarom zo’n positie wilt vullen, is het logisch om dit wervingsproces te outsourcen; dit bespaart je tijd, én de kans wordt groter dat je de juiste kandidaten met de juiste kwalificaties vindt.

4. Je besteedt meer dan 15 uur per week aan werving

Als het je is opgevallen dat je meer dan 15 uur per week enkel aan het wervingsproces besteedt, is dat een probleem.

In die 15 uur kun je je niet op de kern van je zaken richten.

Na een aantal jaar kan dit zich opbouwen tot 20-urige werkweken waarin je constant op zoek blijft naar het juiste talent.

Door voor een wervingsbedrijf van buitenaf te kiezen, kun je deze tijd dubbel en dwars terugverdienen. Een officiële recruiter werkt namelijk ook twee keer zo snel, aangezien de werving hun enige focus is.

5. Je bedrijf heeft geen bekende naam

Eén van de redenen dat het altijd moeilijk is om vacatures met het juiste talent te vullen, is dat zeer weinig kandidaten ook maar van het bedrijf hebben gehoord, of dat jullie mensen aannemen.

Om het juiste talent aan te trekken moet je ervoor zorgen dat je bedrijf een goede pitch heeft en dat het een herkenbaar merk is geworden.

Als je besluit te outsourcen via een wervingsbedrijf, werken zij met je samen om te bepalen wat jouw merk wil uitdragen. Ook adviseren ze je over welk type werknemer het best bij je bedrijf kan komen werken.

6. Als je enkel diegenen aanneemt die solliciteren

Focus je je enkel op diegenen die actief op je vacatures solliciteren als je besluit wie je gaat aannemen?

Als je je hoeveelheid kandidaten wilt uitbreiden, kies dan voor een recruiter. Zij hebben ook toegang tot passieve kandidaten – diegenen die al een baan hebben en er dus niet direct naar op zoek zijn.

Hierin ligt het geheim; als jij de beste persoon wilt aannemen, dan moet je je vooral richten op deze baanzoekenden. Zij hebben de juiste kwalificaties en de vaardigheden die nodig zijn voor leidinggevende posities.

Met dit in het achterhoofd

Ben jij op zoek naar een wervingspartner die de unieke behoeften van jouw bedrijf begrijpt? Wil jij die kandidaten met de juiste vaardigheden, instelling en ambitie direct voorgeschoteld krijgen? Wij werven voor de beste lokale én buitenlandse bedrijven.

Hoe je je productiviteit kunt boosten door vanuit huis te werken

Nederland is Europees leider op het gebied van mensen die vanuit huis werken: 13,7 procent van de Nederlanders werkt vanuit huis.

Van de positie van je stoel tot de muziek die je luistert zijn er verschillende factoren die beïnvloeden hoe productief jij vanuit huis werkt. Met dit in het achterhoofd onthullen onze experts hoe je de perfecte setting kunt creëren.

Feng shui

Feng shui is de kunst van de plaatsing, die ons leert hoe we objecten in de ruimte om ons heen kunnen positioneren en daarmee energiebalans en harmonie kunnen creëren. Het heeft een grote invloed gehad op de esthetica van interieurontwerp en het speelt een grote rol bij het creëren van een productieve werkomgeving.

Om de kunst van feng shui te volgen moet je je woonomgeving en je werkomgeving scheiden om een goede balans tussen ‘werk en privé’ te bevorderen.

Feng shui-experts delen hoe je je meubels zo kunt positioneren om de meest productieve werkomgeving te creëren. Vermijd de bank, aangezien deze kan zorgen voor een ruimte die je privé- en werkleven op een energetische manier kan scheiden. Positioneer je bureau zo, dat de rug van je stoel door een stevige muur van ondersteuning wordt voorzien.

Het is ook een goed idee om te voorkomen dat je met je rug naar een raam of naar open kasten toe zit. Volgens feng shui fungeren open kasten namelijk als pijlen in je rug en kan een raam in je rug ervoor zorgen dat je je niet ondersteund voelt.

Andere dingen om aan te denken zijn bijvoorbeeld de hoeveelheid rommel om je heen. Vermijd het plaatsen van werkmappen en papieren op de vloer aangezien dit een achteruitgang van je werk/carrière betekent.

Vermijd ook het werken vanuit de slaapkamer. Wanneer je de keuze hebt dan zijn kamers op het zuiden en het zuidoosten geweldig om vanuit te werken.

Kleur

Color Psychologist legt de nadruk dat er vier primaire psychologische kleuren zijn: rood, blauw, geel en groen. Of je nou binnen of buiten werkt, jezelf omringen met bepaalde kleuren kan ervoor zorgen dat je productiviteit toeneemt.

Als je een baan hebt die fysiek veel van je vraagt, dan is rood een geweldige productiviteitsbooster.

Mensen die veel fysieke inspanning leveren, zoals vakmannen, personal trainers en boomchirurgen kunnen goed reageren op rood.

Gebruik blauw voor een productiviteitsboost als je op kantoor werkt; het is een geweldige kleur om administratieve taken af te maken of bij projecten die maximale concentratie vereisen.

Voeg een beetje oranje toe als je extra inspiratie nodig hebt.

Voor vernieuwers en ondernemers helpt geel wanneer je een beetje hersenmoe bent. Het is een fantastisch voor een productiviteitsboost en nieuwe inspiratie.

Als laatste, als je uitblinkt in een kalme omgeving, dan is groen de kleur voor jou. Het is een fantastische kleur voor mensen die yoga doen of mediteren.

Muziek om je humeur te verbeteren

Hou je ervan om muziek te luisteren tijdens het werken? Het blijkt dat dit je productiever kan maken.

De relatie tussen het luisteren van muziek die je leuk vindt op werk en een verbeterd humeur is sterk, volgens een studie van de Universiteit van Miami.

Hun onderzoek laat zien dat het luisteren naar die muziek vaak ‘milde, positieve stemmingen’ produceert en dat zo’n gemoedstoestand bevorderlijk kan zijn wanneer je probeert om werk gedaan te krijgen.

Het blijkt dat het niet alleen klassieke muziek is die productiviteit stimuleert – maar je kan te heftige muziek beter vermijden.

Persoonlijke keuze is belangrijk, al helemaal voor degenen die gemiddeld bekwaam zijn in hun werk. Degenen die naar muziek luisteren die ze zelf leuk vinden voeren taken vaak sneller uit omdat de muziek hun stemming verbeterd heeft.

Muziek die natuurgeluiden bevat kan het cognitieve functioneren versterken en het concentratieniveau verbeteren.

Wanneer je voor je werk wat vrolijker moet zijn kun je proberen om naar muziek te luisteren dat overeenkomt met dit tempo. Barok is een goede keuze als je veel werk hebt dat gedaan moet worden.

Houd het koel

Als je ooit in een kantoor hebt gewerkt dan zal je weten hoe moeilijk het is om de temperatuur precies goed te houden en iedereen daarmee blij te houden.

Werken vanuit huis betekent dat je je hier niet druk om hoeft te maken – jij hebt natuurlijk volledige controle over de thermostaat.

Eerdere onderzoeken suggereren dat de perfecte temperatuur om productiviteit te maximaliseren tussen de 20 en 25 graden Celsius ligt. Maar onze lichamen zijn natuurlijk allemaal anders, dus het instellen van de temperatuur die jij het meest comfortabel vindt zou het probleem moeten oplossen.

3 tips van een sollicitatiecoach om je volgende sollicitatiegesprek tot een goed einde te brengen

Nadat je gesolliciteerd hebt voor een baan, zou je denken dat het moeilijkste achter de rug is. Wachten op een reactie van het bedrijf of de recruiter kan zenuwslopend zijn.

Wanneer de recruiter contact met je opneemt voor een sollicitatiegesprek, bezorgt dit je gevoelens van vreugde en hoop. Je staat te popelen om het sollicatiegesprek achter de rug te hebben en je eerste werkdag op je nieuwe baan aan te vangen. Maar opeens realiseer je je dat het sollicitatiegesprek een groter obstakel zou kunnen vormen dan eerst gedacht. Er zijn vast meerdere kandidaten die indruk willen maken en de baan in de wacht willen slepen

Hoe kun je dus het beste van jezelf geven in een sollicitatiegesprek?

1. Vertel je verhaal… Reciteer niet simpelweg je CV

Een vraag die je met hoge waarschijnlijk gesteld zal worden in het sollicitatiegesprek is: ‘Vertel eens wat meer over jezelf’.

Alhoewel veel sollicitanten best wel weten dat deze vraag in het sollicitatiegesprek gesteld wordt, zijn er maar weinig die er zich daadwerkelijk op voorbereiden. In de plaats daarvan reciteren ze hun loopbaandoelstellingen en enkele andere punten vanop het CV.

De rekruteerder kent deze informatie al. Ze waren onder de indruk van wat er op je CV staat – daarom werd je uitgenodigd op gesprek. Ze willen echter niet dat je simpelweg herhaalt wat er op je CV staat.

De oplossing is om de vraag als een verhaal te beantwoorden. Gebruik deze vragen als leidraad;

  • Wat is je motivatie?
  • Wat trekt je aan in de functie en het bedrijf?
  • Hoe hangt je professioneel verleden samen met deze functie?
  • Waarom is het nu het ideale moment om deze kans te grijpen?
  • In welke specifieke taken van deze functie munt je uit?

2. Research het bedrijf op een doelgerichte manier

In het tijdperk van de digitale revolutie is alle informatie binnen handbereik. Terwijl dit als een groot voordeeel beschouwd kan worden, heeft het ook zijn negatieve implicaties.

Het bedrijf researchen betekent niet dat je enkel hun sociale media-accounts bekijkt. Als je dit doet, krijg je maar een beperkt inzicht in het bedrijf.

Werkgevers verwelkomen graag een kandidaat die het bedrijf goed kent. Concentreer je tijdens je onderzoek op een een paar gebieden. Waaronder

  • Hun klanten – Begrijp wie de klanten van het bedrijf zijn, in welke verschillende markten ze werken en hoe elk product de klanten aantrekt. Zoek daarenboven naar manieren waarop het bedrijf een betere dienstverlening aan zijn bestaande klanten zou kunnen bieden.
  • Hun concurrentie – Wie zijn de concurrenten van het bedrijf? Hoe onderscheidt het bedrijf zich van zijn concurrentie? Wat kan het bedrijf doen om een streepje voor te staan op de concurrentie?
  • Hun product – Dompel jezelf onder in de producten van het bedrijf. Doe, indien mogelijk, een eigen ervaring op met het product om een goed idee te krijgen.

3. Oefen veelgestelde vragen

We hebben je eerder het advies gegeven om zo authentiek mogelijk te klinken. Terwijl dit nog steeds geldt, zijn er enkele vragen die je even moet doorlopen alvorens je naar het gesprek gaat. Oefening baart kunst, en eens je weet hoe je deze vragen het best beantwoordt, lijk je zelfzekerder en beter voorbereid tijdens het sollicitatiegesprek.

Concentreer je op gedragsvragen terwijl je oefent. Gedragsvragen omvatten thema’s zoals leiderschap, prestaties, teamwork, probleemoplossend denken en omgaan met conflicten

Elk sollicitatiegesprek is anders en heeft een andere voorbereiding nodig. Terwijl deze tips je zullen helpen om je volgende sollicitatiegesprek succesvol te doorstaan, kun je beter ook onze sollicitatiecoach consulteren om gedetailleerde informatie te krijgen over hoe je je zo goed mogelijk kunt voorbereiden op je volgende sollicitatiegesprek.

//www.recruitco.nl/wp-content/uploads/2019/03/recruitco-logo.png

Recruit & Co.

Werving en Selectie in Noord Holland

Nieuwsbrief

Voer hier uw e-mailadres in om op de hoogte te blijven.