In de constant veranderende wervingswereld kan het een lastige taak zijn om het beste talent te werven.

Concurrentie, hoge werkeloosheidspercentages, een tekort aan vaardigheden en de strijd om talent maken het des te belangrijker om je wervingsproces te heroverwegen.

Omdat bedrijven zich onder andere moeten focussen op de kern van de zaken en de kostenbeheersing, kiezen ze er vaak voor om hun wervingsdiensten te outsourcen.

Het outsourcen van je hele wervingsproces, of hier een deel van, zorgt ervoor dat een ervaren wervingsconsultant de touwtjes in handen krijgt en je zo een hoop tijd en geld bespaart.

Dat gezegd hebbende vind je hier een aantal van de belangrijkste redenen voor waarom je ervoor zou kunnen kiezen de werving van je bedrijf te outsourcen.

1. De mensen die je aanneemt worden binnen 12 maanden ontslagen of nemen ontslag

Als je een zeer hoog turnover-percentage hebt waarbij aangenomen werknemers maximaal een jaar lang voor je blijven werken, houdt dat in dat je hulp nodig hebt bij de werving.

Zelfs met de aanname dat “millennials en Generatie Z” constant van baan wisselen, is het uit onderzoek naar voren gekomen dat blije, tevreden werknemers langer dan een jaar bij dezelfde werkgever blijven.

Als je echter iemand na zes maanden of een jaar moet ontslaan, neem je duidelijk de verkeerde mensen aan.

2. Je verliest kandidaten aan “het proces”

Heb je een zeer uitgebreid wervingsproces waarmee je halverwege steeds kandidaten blijft verliezen omdat het je te lang kost om tot een beslissing te komen?

Als je er geld in hebt gestopt om iemand voor een bepaalde vacature aan te nemen, is het logisch dat je hier tot het einde mee wilt doorgaan en dit niet wilt overhaasten.

Een uitgebreid, langdurig wervingsproces is alleen niet enkel tijdrovend, maar zelfs áls je eenmaal een beslissing hebt genomen, kan het zijn dat je weer terug bij af bent als je beste kandidaten afvallen. Dit kost je meer geld dan wanneer je dit had besteed aan een wervingsfirma van buitenaf.

3. Als je mensen wilt aannemen voor technische of specialistische vacatures

Technische vacatures zijn zo ongeveer het moeilijkst te vullen. Waarom?

Talenten binnen dit vakgebied vormen samen ongeveer 3% van de werkeloosheidspercentages, wat inhoudt dat het grootste deel van deze kandidaten niet actief op zoek is naar een baan.

Als je daarom zo’n positie wilt vullen, is het logisch om dit wervingsproces te outsourcen; dit bespaart je tijd, én de kans wordt groter dat je de juiste kandidaten met de juiste kwalificaties vindt.

4. Je besteedt meer dan 15 uur per week aan werving

Als het je is opgevallen dat je meer dan 15 uur per week enkel aan het wervingsproces besteedt, is dat een probleem.

In die 15 uur kun je je niet op de kern van je zaken richten.

Na een aantal jaar kan dit zich opbouwen tot 20-urige werkweken waarin je constant op zoek blijft naar het juiste talent.

Door voor een wervingsbedrijf van buitenaf te kiezen, kun je deze tijd dubbel en dwars terugverdienen. Een officiële recruiter werkt namelijk ook twee keer zo snel, aangezien de werving hun enige focus is.

5. Je bedrijf heeft geen bekende naam

Eén van de redenen dat het altijd moeilijk is om vacatures met het juiste talent te vullen, is dat zeer weinig kandidaten ook maar van het bedrijf hebben gehoord, of dat jullie mensen aannemen.

Om het juiste talent aan te trekken moet je ervoor zorgen dat je bedrijf een goede pitch heeft en dat het een herkenbaar merk is geworden.

Als je besluit te outsourcen via een wervingsbedrijf, werken zij met je samen om te bepalen wat jouw merk wil uitdragen. Ook adviseren ze je over welk type werknemer het best bij je bedrijf kan komen werken.

6. Als je enkel diegenen aanneemt die solliciteren

Focus je je enkel op diegenen die actief op je vacatures solliciteren als je besluit wie je gaat aannemen?

Als je je hoeveelheid kandidaten wilt uitbreiden, kies dan voor een recruiter. Zij hebben ook toegang tot passieve kandidaten – diegenen die al een baan hebben en er dus niet direct naar op zoek zijn.

Hierin ligt het geheim; als jij de beste persoon wilt aannemen, dan moet je je vooral richten op deze baanzoekenden. Zij hebben de juiste kwalificaties en de vaardigheden die nodig zijn voor leidinggevende posities.

Met dit in het achterhoofd

Ben jij op zoek naar een wervingspartner die de unieke behoeften van jouw bedrijf begrijpt? Wil jij die kandidaten met de juiste vaardigheden, instelling en ambitie direct voorgeschoteld krijgen? Wij werven voor de beste lokale én buitenlandse bedrijven.

//www.recruitco.nl/wp-content/uploads/2019/03/recruitco-logo.png

Recruit & Co.

Werving en Selectie in Noord Holland

Nieuwsbrief

Voer hier uw e-mailadres in om op de hoogte te blijven.